Odysseys Ős-Dráva Bayou Vízitúra 2018 Nyomtatás

Odysseys Ős-Dráva Bayou Vízitúra 2019

Vízitúra útvonal:

Maribor (Slo) 373.fkm – Heresznye (HR.) 185.fkm

 Vízitúra táv:188 fkm. ww1.

 Vízitúra napok száma:8

A Zala Zöldje, Mura Árja Egyesület vízitúra útvonala

A vízitúra időpontjai:
 

 2019.Július 6 - 13

2019.Augusztus 3 - 10

"Ha a dátumok nektek nem felelnek meg, hívjatok és egyeztetünk"
  

Az Odysseys Ős-Dráva Bayou Vízitúra 2019 részletes

vízitúratervét megtalálod a menüpont alján.

Amit az Odysseys Ős-Dráva Bayou Kenutúra 2019- ről elméletben

tudni érdemes.

”Az Ős-történet”

Miután 1993-ban sikeresen lebonyolítottuk az Odysseys Mura-Dráva Kenu Túrát (Spielfeld – Drávaszabolcs, vízitúra táv: 371 fkm.) olyan lendületbe hozott minket a két vadócfolyó csodája, hogy Egyesületünk egyhangúan úgy döntött, hogy jövőre irány ismét csak a Dráva.

De nem ám az általunk már behajózott és nagyra becsült Őrtilos – Drávaszabolcs közötti magyar – horvát folyószakasz, hanem, fel, fel, Ausztriába! – közfelkiáltással emeltük poharainkat Odysseys egészségére.

Miközben nemes zalai borainkat iszogattunk lelki szemeinkkel már láttuk is az Alpok hegyláncai között tekergő kósza zöldfolyót, a Drávát.

Aztán eljött 1994 nyara is.

Némi tanakodás és huzavona után az Odysseys Dráva Kenutúra 1994 indulási pontját Klagenfurt közelében a Karintia-i Alpok lábainál megbúvó városka Feistritz im Rosenthal határában jelöltük ki.

Sátrainkat a Dráva 522.folyam kilométerénél terpeszkedő beton monstrum vízi erőmű árnyékában ütöttük fel.

A folyó bár láthatólag megszenvedte a beton kolosszus átkos jelenlétét, a gát felett a víz állt elkeserítően és mozdulatlan, de aztán az erőmű alatt erőre kapott, felpezsdült és vidáman tovafutott.

A Dráva vize némi homályos árnyalattal zöld volt és rettenetesen hideg, de olyan tiszta, hogy akár inni is lehetett volna belőle.

Persze mi jó szokásunkhoz híven inkább pár jeges sörre szavaztunk. A sörivás amúgy nem csak kellemes, de nagyon hasznos tevékenység is.

Most nem csak az élethez nélkülözhetetlen vitaminokra és ásványi anyagokra gondolok, hanem arra, hogy miközben egy alkalmas ivolda után kajtatunk, akarva-akaratlanul is megismerjük a környék településeit és lakóit is.

Sőt még a német nyelvet is kedvünkre gyakorolhatjuk.

Ezen jó szokásunk tapasztalatait mérlegre téve, csak is szuperlatívuszokban tudok áradozni a karantánok vendégszeretetéről.

Miután kenuinkkal elhagytuk Feistritz im Rosenthal kedves városkáját, az osztrák Dráva szakaszt nagyon szépnek, de a sok vízi erőműtől erősen terheltnek illetve „strapásnak” találtuk.

Fura, de ezeket a vízi erőműveket szinte mind a II. Világháború alatt építették. A homlokzatukon ékeskedő évszámok büszkén hirdették a megszállok szorgos kezei munkáját.

Vagy nem ők izzadtak a kies partokon? Mindnyájan tudjuk a választ: NEM.

Szumma-szummárum, mi 81 folyamkilométer eveztünk a Dráván Ausztriában.

Ami egy mesés történet lehetne amúgy, irdatlan hegyeivel, végtelen fenyveseivel, ékszeres dobozhoz hasonlatos településeivel, jólelkű lakóival, ha nem tennék tönkre az idillt azok a nyomorult vízi erőmű beton szörnyetegek.

Ezek mennyi energiát termelnek? Ellátnak egy falut? Vagy kettőt? Megéri ez a természetrombolás?

Mindnyájan tudjuk a választ: NEM.

Ráadásul ezen a Dráva szakaszon se hallépcső, se ős-meder, marad tehát a beton váju meg az izzasztó cipekedés.

Mindegy azért szép volt az egész, felejthetetlen élmény.

Mert látnivaló az akad bőven.

 De nem csak látnivaló, hanem fognivaló is akad ám jócskán.

Mert a halállomány csodás, de horgászni szigorúan csak érvényes horgász engedély szoros társaságában érdemes.

( Mi egyszer megbuktunk, de a karintiai természetőrök úri emberként viselkedtek, vagyis az eszünkhöz mérték a dolgot és így – Nicht angeln! – dorgálással megúsztuk az intermezzót.)

Elhagyva Lavamünd városkáját, beérve Szlovéniába, a folyón egészen Mariborig kísértetiesen ugyan az a helyzet, mint az osztrák szakaszon volt.

Sajnálatos módon itt is ugyan olyan ronda és behemót vízierőművek csúfítják el a szívet melengetően gyönyörű alpesi tájat.

Bár a csodás környezet felejthetetlen szépségét szívünk magába zárta örökre, de mégsem voltunk maradéktalanul elégedettek, mert végtére is mi nem gyalogtúrázni jöttünk e tájra.

Miután áteveztünk az osztrák-szlovén határon és a Szlovén Televízió stábja készített egy riportot velünk Dravogradon. Röviddel később a maribori „Notre Dame Brana” vagyis a vízi erőmű „parancsnoka is jól megvendégelt bennünket, nagyvégre elértük az Ős- Drávát.

Mert Maribornál „Hála Istennek” újra éled a Dráva!

A város határában, a Drávát eltorlaszoló vízi erőmű alatt pezsgő vizű Ős-Dráva meder kapja, a biológiai minimál vizet, és ez a víz mennyiség elég ahhoz, hogy jó sebességgel haladhassanak kenuink.

(Itt előzőleg már volt szerencsénk evezni 1990-ben, Ptuj – Őrtilos vízitúra útvonalon a néhai Jugoszláviában.)

A Dráva ősmedrek egészen Ptuj, Ormos, Varasd és Legrad városok határáig folydogálnak.

De a városok alatt már a Dráva főmedrét majd óriási duzzasztmányait találjuk.

Ezek a víztározók bazi nagyok, néhol több kilométer szélesek és mondanom sem kell, hogy vagy egy tucat kilométer hosszúak.

Hogy milyen mélyek azt talán csak Jacques Custou Kapitány tudná megmondani.

De mindent összevetve Maribortól Legradig méltóképpen hódolhatunk a túrakenuzás szépségeinek.

Evezni fogunk itt szilaj dombvidéki folyócskán, méltóságteljesen hömpölygő folyamon és végeláthatatlannak tűnő tavon is.

(Összesen: 4 átemelés vár ránk a vízitúrán. De ez ne riasszon vissza senkit, mert ennyi fáradtságot bőven megér a mulatság)

Mert az Ős-Dráva természetes medre és környezete nagyon szép.

Jó a sodrás, elég mély a folyó és a víz is tiszta.

Ahogy lefelé haladunk az ősmeder vízén, kavics zátonyok és kisebb –nagyobb szigetek váltják egymást sorra, tengernyi madárral kedveskedve az arra járó vízi vándornak.

A parton erdők, rétek, várkastélyok, apró falvak és kedves fogadók teszik még felejthetetlenebbé és utunkat.

De vannak ám kies városok is itt a Dráva partján.

Szerintem Maribort (Marlburg) senkinek sem kell bemutatnom.

Ptuj (Ptuji) római kori települését sem.

Ormos városkája is megér egy sétát, nem is beszélve a híres Varasdról.

Aki csak vízitúrázás közben ismerkedik meg e településekkel, még biztosan visszatér, hogy jobban megismerhesse e történelmi városokat.

Mérlegre téve mindezen élményeinket, én úgy találom, hogy az Ős- Dráva „megér egy misét”, szóval kihagyhatatlan.

Ha tényleg nyugalmat szeretne az ember, akkor ez az a hely.

Itt aztán nem jön senki se a vízen, se mögötted, se veled szembe.

Itt majdnem teljes a csend.

De mielőtt ez a nagy csendesség terhessé válna, illetve az agyadra menne, biztos találsz majd egy apró falut, egy jó kis vendéglőt és ott pár jó kedélyű helybélit.

De ha teljes nyugalomra vágysz, akkor csak egy birka pásztort hoz eléd az Isten a folyót ölelő réteken, akivel megoszthatod ételed- italod és ezt a földre szállt csodát, a Drávát, a Természetet és a Szabadságot.

Miután szerencsésen leérünk Legrad-ra és kitárulkozik előttünk a Dráva fenségesen és megzabolázhatatlanul.

Ekkor az evezőst furcsa érzés keríti a hatalmába.

Szép és jó az Ős-Dráva, de kéne még legalább egy nap, hogy egy jó egészségeset robogjunk lefelé – csak úgy levezetésképpen a szabad - zöld áradattal.

Mi akadálya?

Irány: Heresznye!

Te még ilyen szépet nem láttál! Ezt bátran kijelenthetem.

Ezt a csodát neked is látnod kell.

Ne sokat kéresd magad.

Tarts hát velünk!

Kalandra fel!

Odysseys Ős-Dráva Bayou Kenutúra 2019

1.nap: Maribor (Slo) 373.fkm – Ptuj (Slo) 339.fkm

(Vt.táv:34 fkm)

2.nap: Ptuj (Slo) 339.fkm – Ormos (Slo) 314.fkm

(Vt.táv:25 fkm) (Átemelés Ptuj alatt.)

3.nap: Ormos (Slo) 314.fkm – Varasd (HR) 287.fkm

(Vt.táv:27 fkm) (Átemelés Ormos alatt)

4.nap:Pihenőnap Varasdon (HR)

5.nap: Varasd (HR) 287.fkm – Mali Bukovec (HR) 252.fkm

(Vt.táv:35 fkm) (Átemelés: Varasd alatt)

6.nap: Mali Bukovec (HR) 252.fkm – Legrad (H) 237.fkm

(Vt.táv:15 fkm) (Átemelés: Felső Domború alatt)

7.nap: Legrad (HR) 237.fkm – Repas (HR) 202.fkm

(Vt.táv:35 fkm)

              8.nap:Repas (HR) 202.fkm - Heresznye (H) 186. fkm 

                                         (Vt.táv:16 fkm)

      A vízitúrát tetszőleges időpontban is lehet teljesíteni.

Ha el szeretnétek térni az ajánlott vízitúra útvonaltól, akár időben, akár a túratáv szerint, a változtatásoknak illetve a kombinációknak akadálya nincs, megbeszélés kérdése az egész.

A vízitúrát naponként és szakaszonként is lehet teljesíteni. Maximált létszám nincs.

A részvételi díj:4000ft/fő/nap

28.000./8 nap

(A pihenőnapért nem kell fizetni)

Írjatok vagy hívjatok bátran!

Nagy szeretettel vár benneteket a Dráva és persze:

A ZALA ZÖLDJE, MURA ÁRJA EGYESÜLET TAGSÁGA

VÁLLALJUK:

Kenuk, evezők, egyéb felszerelések, a szabvány szerinti úszómellények, a túravezetés, valamint a szállítás, a szállásfoglalás és a kísérő-autó biztosi tását. (A napi közös főzés megoldható.)

Érdeklődni, jelentkezni:

Balaton "Murafia-Poey" János

Vízitúra vezető 

Telefon: 06 20 463 0577 (Zalaegerszeg)

Ne sokat vacakolj!

Tarts hát Te is velünk!

Kalandra fel!



Legyen ez egy csodálatos barátság kezdete!